Competences in disciplines of Product Design

Vinicius Silveira Martins, Fabiane Wolff

Abstract


This paper discusses the competences worked by teachers in the disciplines of Design Product Design. Identified through a qualitative study in which in-depth interviews were developed with teachers of Product Design, competences of graphic representation, modeling, verbal expression, teamwork, empathy, autonomy are exposed and discussed. The results show its characteristics and how these are developed throughout the disciplines of Product Design.

Keywords


Competences in Industrial Design, Education Design, Education Product Design

References


AIEX, Viviane Mantovani; SANTOS, Adriane Shibata. Análise de Técnicas e Metodologias usadas em Design no Processo Criativo - um Estudo de Caso. In: 7º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2006, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: UFPR, 2006. CD-ROOM.

ALMEIDA, Raquel Rebouças de. Emoção na Pesquisa de Público-alvo: Estudo de caso em disciplina de projeto de produto. In: 9º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2010, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: Universidade Anhembi Morumbi, 2010. CD-ROOM.

BAYNES, Ken. About design. London: The Design Council, 1976.

BOMFIM, G. A. Metodologia para desenvolvimento de projeto. Paraíba: UFPB, 1984.

BONSIEPE, Gui; KELLNER, Petra; POESSNECKER, Holger. Metodologia Experimental: Desenho Industrial. Brasília: Cnpq/Coordenação editorial, 1984.

BRASIL. CNE/CES n. 0195/03, de 5 de agosto de 2003.

BUSSERI, Michael A; PALMER, Jason M. Improving teamwork: the effect of self-assessment on construction design teams. Design Studies, v. 21, n. 3, 2000, p. 223-238.

COUGHLAN, Peter; SURI, Jane Fulton; CANALES, Katherine. Prototypes as (Design) Tools for Behavioral and Organizational Change. Journal of Applied Behavioral Science, v. 43 n. 1, 2007, p. 122-134.

CROSS, Nigel. Design Thinking: Understanding How Designers Think and Work. Oxford: Berg, 2011.

________. The nature and nurture of design ability. Design Studies, v. 11, n. 3, 1990, p. 127-140.

________; CROSS, Anita Clayburn. Observations of teamwork and social processes in design. Design Studies, v. 16, n. 2, 1995, p. 143-170.

DEMO, Pedro. Habilidades e competências: no Século XXI. Porto Alegre: Mediação, 2010.

DOLZ, J.; OLLAGNIER, E. O enigma da competência em educação. Porto Alegre: Artmed, 2004.

DOORN, Ellemieke van; MOES, Niels; FAIN, Nusa. Attitude development in Designer’s education. In: Proceedings of the TMCE 2008. Izmir: Delft University of Technology, 2008.

FERROLI, Paulo Cezar Machado, LIBRELOTTO, Lisiane Ilha. Desenvolvimento do Modelo FEAP para Auxílio ao Processo de Escolha da Alternativa Projetual. In: 7º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2006, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: UFPR, 2006. CD-ROOM.

FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o conceito de competência. Revista de Administração Contemporânea, v. 5, n. spe, p. 183-196, 2001.

FLICK, Uwe. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009a.

________. Introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009b.

________. Qualidade na pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009c.

GARDNER, H. Inteligências múltiplas: a teoria na prática. Porto Alegre: Artes médicas, 1995.

GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GOMES, Luiz Vidal Negreiros. Criatividade: projeto < desenho > produto. Santa Maria: sCHDs, 2004.

________ et al. Expressão Gráfica no Projeto e Desenho de Produto. In: 9o Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2010, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: Universidade Anhembi Morumbi, 2010. CD-ROOM.

GÜNTHER, Joachim; EHRLENSPIEL, Klaus. Comparing designers from practice and designers with systematic design education. Design Studies, v. 20, n. 5, 1999, p. 439-451.

LEE, Nicolette. Project methods as the vehicle for learning in undergraduate design education: a typology. Design Studies, v. 30, n. 5, 2009, p. 541-560.

LEWIS, W. P; BONOLLO, E. An analysis of professional skills in design. Design Studies, v. 23, n. 4, 2002, p. 385-406.

MARZAL, Jorge Alcaide et al. An exploratory study on the use of digital sculpting in conceptual product design. Design Studies, v. 34, n. 2, 2013, p. 264-284.

MEDEIROS, Ligia Maria Sampaio de. Desenhística: a ciência da arte de projetar desenhando. Santa Maria: sCHDs, 2004.

__________. O Desenho como suporte cognitivo nas etapas preliminares do Projeto. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: COPPE/UFRJ, 2002.

__________; NAVEIRO, R. M. Reflexões metodológicas sobre o ensino de Projeto de Produto. In: Danilo Pereira Pinto; Jorge Luiz do Nascimento. Educação em Engenharia: Metodologia. São Paulo: Mackenzie, 2002, p. 177-197.

NASCIMENTO, Marlizete Basso do, VARGAS, Carlos Alberto. Metodologia de Design para um produto brasileiro. In: 7º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2006, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: UFPR, 2006. CD-ROOM.

NONAKA, I.; TAKEUCHI, H. Criação do conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Elsevier, 1997.

NORENBERG, G. S. H; FRANZATO, C. Cultura de projeto para integrar universidade e empresa: uma experiência aplicada. In: 10º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2012, São Luis. Anais eletrônicos... São Paulo: UFMA, 2012. CD-ROOM.

OLIVEIRA, Izabel Maria de. O ensino de projeto na graduação em design no Brasil: o discurso da prática pedagógica. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2009.

OSBORN, A. F. O poder criador da mente: princípios e processos do pensamento criador e do “Brainstorming”. São Paulo: IBRASA, 1972.

OXMAN, Rivka. Think-maps: teaching design thinking in design education. Design Studies, v. 25, n. 1, 2004, p. 63-91.

PERRENOUD, P. Construir competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

PERRENOUD, P. Dez competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PERRENOUD, Philipp; Thurler, Monica Gather. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PEREIRA, Regina Celia de Souza. A formação em Design Industrial e a necessidade das indústrias. Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: COPPE/UFRJ, 2007.

PORTAS, Roberta et al. Disciplina de projeto DSG1002 - Planejamento: uma proposta pedagógica inovadora. In: 10º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2012, São Luis. Anais eletrônicos... São Paulo: UFMA, 2012. CD-ROOM.

PRAHALAD, C. K.; HAMEL, G. The core competence of the corporation. Harvard Business Review, v. 68, n. 3, p. 78-90, 1990.

REDIG, J. Sentido do Design. Rio de Janeiro: Imprinta, 1983.

REMUS, Bruna do Nascimento; MARQUES, André Canal. Design Estratégico: aplicação de uma metodologia em um projeto de graduação. In: 8º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2008, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: AEND, 2008. CD-ROOM.

RUAS, R. Gestão por competências: uma contribuição à estratégia das organizações. In: RUAS, Roberto Lima; ANTONELLO, Claudia Simone; BOFF, Luiz Henrique. Os novos horizontes da gestão: aprendizagem organizacional e competências. Porto Alegre: Bookman, 2005. p. 34-54.

SASS, Larry; OXMAN, Rivka. Materializing design: the implications of rapid prototyping in digital design. Design Studies, v. 27, n. 3, 2006, p. 325-355.

SILVIA, Arabella; GOUVEIA, Ana L. S. B. D. Metodologia de projeto para desenvolvimento de produtos com resíduos: Estudo de caso com o Curso Técnico em Design Gráfico e de Produto. In: 8º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2008, São Paulo. Anais eletrônicos... São Paulo: AEND, 2008. CD-ROOM.

STANCEY, Martin; ECKERT, Claudia; MCFADZEAN, Jeanette. Sketch interpretation in Design communication. In: 12th International Conference on Engineering Design (ICED’99), Munique, 1999.

STEPHAN, Auresnede. Projetos de Graduação e sua interface com os Departamentos de Design Automobilístico. In: 7º Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2006, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: UFPR, 2006. CD-ROOM.

SUWA, Masaki; TVERSKY, Barbara. What do architects and students perceive in their design sketches? A protocol analysis. Design Studies, v. 18, n. 4, 1997, p. 385-403.

ULUSOY, Zuhal. To design versus understand design: the role of graphics representations and verbal expressions. Design Studies, v. 20, n. 2, 1999, p. 123-130.

YANG, Maria C; EPSTEIN, Daniel J.. A study of prototypes, design activity, and design outcome. Design Studies, v. 26, n. 6, 2005, p. 649-669.

YANG, Ming-Ying; CHEN, Fei-Chuan. Competencies and qualifications for industrial design jobs: implications for design practice, education, and student career guidance. Design Studies, v. 26, n. 2, 2005, p. 155-189.

ZARIFIAN, P. Objetivo competência. São Paulo: Atlas, 2008.




DOI: https://doi.org/10.35522/eed.v23i2.232

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Vinicius Silveira Martins, Fabiane Wolff

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista Estudos em Design, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, ISSN Impresso: 0104-4249, ISSN Eletrônico: 1983-196X

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.