Appropriation Of Space Children – An ergonomic study in the school yard

Aline Eyng Savi, Gracielle Rodrigues da Fonseca Rech

Abstract


The school is child's experiences environment to participation in collective life. In it, the courtyard incorporates complexity and diversity of functions. In order to assess their physical conditions and relations with the appropriation of children, to adapt them to the specific requirements; the article presents a case study on Colégio de Aplicação of the Universidade Federal de Santa Catarina. The following were applied: observation, Architectural Survey and interviews, which resulted in spatial reading. The territoriality was essential to define the activities stations and to offer suggestions and recommendations.

Keywords


Ergonomics, School yard, Children

References


ALMEIDA, Maristela Moraes. Análise das interações entre o homem e o ambiente. Dissertação de Mestrado em Engenharia. Florianópolis: UFSC, 1995. Disponível em: <http://www.eps.ufsc.br/disserta/maristela>. Acesso em 16 de nov. de 2014.

AZEVEDO, Giselle Arteiro Nielsen; RHEINGANTZ, Paulo Afonso. TÂNGARI, Vera Regina (organizadores). O lugar do pátio escolar no sistema de espaços livres: uso, forma e apropriação. Rio de Janeiro, UFRJ/FAU/PROARQ, 2011. 203 p. (Coleção PROARQ)

BINS ELY, Vera Helena Moro. Acessibilidade Espacial – Condição Necessária para o Projeto de Ambientes Inclusivos. In: MORAES, Anamaria (org.). Ergodesign do Ambiente Construído e Habitado: Ambiente Urbano, Ambiente Público, Ambiente Laboral. Rio de Janeiro: IUsEr, 2004. 146pg.

_______. Vera Helena Moro. Ergonomia + Arquitetura: buscando um melhor desempenho do ambiente físico. In: Anais do 3º Ergodesign - 3º Congresso Internacional de Ergonomia e Usabilidade de Interfaces Humano-Tecnologia: Produtos, Programas, Informação, Ambiente Construído. Rio de Janeiro, RJ: LEUI/PUC-Rio, 2003.

FARIA, Ana Beatriz Goulart de. O pátio escolar como ter[ritó]rio [de paisagem] entre a escola e a cidade. In: AZEVEDO, Giselle Arteiro Nielsen; RHEINGANTZ, Paulo Afonso. TÂNGARI, Vera Regina (organizadores). O lugar do pátio escolar no sistema de espaços livres: uso, forma e apropriação. Rio de Janeiro, UFRJ/FAU/PROARQ, 2011. 203 p. (Coleção PROARQ)

GONÇALVEZ, Fábio Mariz; FLORES, Laís Regina. Espaços livres em escolar – Questões para debate. In: AZEVEDO, Giselle Arteiro Nielsen; RHEINGANTZ, Paulo Afonso. TÂNGARI, Vera Regina (organizadores). O lugar do pátio escolar no sistema de espaços livres: uso, forma e apropriação. Rio de Janeiro, UFRJ/FAU/PROARQ, 2011. 203 p. (Coleção PROARQ)

HALL, Edward Twitchell. A dimensão oculta. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2005. 258 p.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. 12.ed. Petrópoles, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Universidade São Francisco, 2002 - 2004. 2 v. (Pensamento humano).

HERTZBERGER, Herman. Lições de arquitetura. 2.ed. São Paulo: M. Fontes, 1999. 272 p.

KOWALTOWSKI, Doris C.C.K. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011. 270 p.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 3. ed.rev. e ampl. São Paulo: Ed. Atlas, 1996. 231 p.

OKAMOTO, Jun. Percepção Ambiental e comportamento: visão holística da percepção ambiental na arquitetura e na comunicação. São Paulo: Ed. Mackenzie, 2002. 261 p.

RIBEIRO, Lúcia Gomes; MONT’ALVÃO, Claúdia. Ergonomia no Ambiente Construído. In: MORAES, Anamaria (org.). Ergodesign do Ambiente Construído e Habitado: Ambiente Urbano, Ambiente Público, Ambiente Laboral. Rio de Janeiro: IUsEr, 2004. 146 p.

SARMENTO, Manuel J.; PINTO, Manuel (1997). As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: SARMENTO, Manuel J.; PINTO, Manuel (organizadores). As crianças contextos e identidades. Centro de Estudos da Criança. Universidade do Minho. Portugal.

TRANCIK, Anika M.; EVANS, Gary W. Spaces Fit for Children: Competency in the Design of Daycare Center Environments. In: Children’s Environments. Colorado, v. 12, n. 03, 1995. p. 43-58. Disponível em: <http://www.colorado.edu/journals/cye>. Acesso em 23 set. 2006.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Aline Eyng Savi, Gracielle Rodrigues da Fonseca Rech

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista Estudos em Design, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, ISSN Impresso: 0104-4249, ISSN Eletrônico: 1983-196X

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.