dentity and territory from a Pediatric Patient Perspective: an application of Wish Poems

Juliana Simili de Oliveira, Ethel Pinheiro Santana, José Gustavo Francis Abdalla

Abstract


Hospitalization in childhood represents facing the strangeness and the absence of the inner world, a rupture in any children’s daily activities. In order to understand the importance of the built environment in the humanization of pediatric procedures, we decided to analyze the perception of these patients over this kind of space through the use of a tool named ‘Wish Poem’. The results showed the need for elements that refer to identity and territoritorial notions in architectural design. The conclusion is that architecture should contribute to everybody’s welfare, self-respect, dignity and comfort during illness. The challenge is to propose pediatric atmospheres as places that reflect meanings that estimulate the same habits in daily life.

Keywords


Architecture, Pediatric, Identity, Territory

References


ALMEIDA, Inez Silva de; RODRIGUES, Benedita Maria do R. D.; SIMOES, Sônia Mara Faria. Desvelando o cotidiano do adolescente hospitalizado. Revista brasileira de Enfermagem [online]. Brasília: 2005. Disponível em: http://www.scielo.br.ez25.periodicos.capes.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034- 71672005000200003&lng=en&nrm=iso. Acessado em 27 de dezembro de 2011.

BRASIL. Ministério da Saúde. Estatuto da criança e do adolescente. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 1990.

FISCHER, Gustave-N. Psicologia Social do Ambiente. Lisboa: Instituto Piaget, 1984.

FUNALFA – Fundação Cultural Alfredo Ferreira Lage (org.). Memória da urbe: bens tombados. Juiz de Fora (MG): FUNALFA Edições, 2004.

HALL, Edward . A Dimensão Oculta. Ed. Martina Fontes. São Paulo, 1977.

MALKIN, Jain. Usando o design baseado em evidências para melhorar a segurança, a qualidade e a experiência do paciente. V CBDEH: São Paulo, 2012.

MITRE, Rosa Maria de Araújo; GOMES, Romeu. A promoção do brincar no contexto da hospitalização infantil como ação de saúde. Ciência e Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: < http://www.scielosp.org/scielo.php?pid=S1413- 81232004000100015&script=sci_arttext&tlng=pt>. Acessado em: 13 de novembro de 2010.

OLIVEIRA, Helena de. A enfermidade sob o olhar da criança hospitalizada. Cadernos de Saúde Pública. Rio de Janeiro, 1993. Disponível em: <http://www.scielosp.org/scielo.php?pid=S0102-311X1993000300020&script=sci_arttext&tlng=pt >.Acessado em: 14 de novembro de 2010.

OLIVEIRA, Juliana Simili de. Humanização em Saúde: arquitetura em enfermarias pediátricas. 2012. 195 f. Dissertação (Mestrado em Ambiente Construído) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2012.

RHEINGANTZ, Paulo A.; AZEVEDO. Gisele; BRASILEIRO, Alice; ALCANTARA, Denise de; QUEIROZ, Mônica. Observando a Qualidade do Lugar: procedimentos para o trabalho de campo. [livro eletrônico] Rio de Janeiro: PROARQ/UFRJ-FAU, 2009.

SOMMER, Robert. Espaço Pessoal: as bases comportamentais de projetos e planejamentos. São Paulo: Editora da USP, 1973.

VAN DER VOORDT, Theo J. M.; VAN WEGEN, Herman B. R. Arquitetura sob o olhar do usuário: Programa de Necessidades, Projeto e Avaliação de Edificações. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

ZEVI, Bruno. Saber ver a arquitetura. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2009.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Juliana Simili de Oliveira, Ethel Pinheiro Santana, José Gustavo Francis Abdalla

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista Estudos em Design, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, ISSN Impresso: 0104-4249, ISSN Eletrônico: 1983-196X

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.